Thursday, March 19, 2009

The Fear Of Public Speaking


Lupa plak aku nak post pasal training public speaking hari isnin lepas... HR department pilih aku untuk jadi 1 of the trainer for company... so before dapat jadi trainer aku kena la training dulu... antara training nya adalah "Public Speaking"... benda yang aku paling seram, nebes, kecut n sebagainye.. hauhauahua. aku pun taktau apehal, sedangkan sebelum ni aku bleh selamber jer buat presentation depan GMD, bukan nya stakat bcakap tapi siap kena soal jawab kalo present tu... tp bila sampai part public speaking aku rasa nebes la plak padahal just kena cakap jer takyah nak kena soal jawab...

Yang paling aku nebes bila time "impromtu" kita disuruh cabut satu perkataan then on da spot kena bagi talk pasal perkataan tu for 2 - 5 minit... kebetulan aku dapat word "Guitar"... bila dah berdiri kat depan tu aku jadi tunggul sebab takda idea nak cakap pasal gitar.. Petikan "i really have no idea about guitar.. but actually i had learned how to play guitar with "Technic Music" in Kota Bharu for a month coz then I had an offer from TI Penang to continue my form 4" Pastu aku dah blur taktau nak cakap apa lg dah... so aku sudahi dengan "that's all". Rasa kecik jerr bila duduk depan tu(sama cam gambar tu)

Bila dah duduk balik baru aku dapat idea yg sebenarnya aku bleh cakap bnyk pasal gitar... pasal pemain guitar faberet aku and mcm2 lg... hampeh bila dah duduk baru idea nak datang... bila aku pikir2kn balik, punca aku jadi cenggitu maybe sebab aku taknak terkeluar ayat yang bodo2... takut org cakap aku bodo hahahahahha.... so terus jadi blur jer la...

Tp bila Mr. Luke (Trainer) suruh prepare for 5minutes public speaking, free topic... then masa tu aku prepare btul2 la coz takut jadi cam tadi tu jugak... so aku pilih la tajuk "Blogging".. aku plotkn point kenapa aku blogging and kenapa orang suka baca blog... and also basic step to build a blog...

Dalam speach tu dapat la aku cover balik and told them that I choose blogging bcoz its a great medium n platform for someone like me who don't really speak to public to express my idea, knowledge n experiance...with a blog I can type n write whatever i want without any feeling of nervous... hahahha

Aku takde slide nak tunjuk so aku flashkn blog Nitebloggie, LegaLego n MiriBloggers as my presentation aid... tp walaupun dah buat preparation aku tatap jugak nerbess masa mula start... lepas dah abis intro baru aku ada rasa konpiden sket.. muahahaha
bila dah abis tu lega jer ku rasa... hehehhe hopefully untuk sessi seterusnya aku bleh buat lagi baeek nyerr...

---------------------------------------------------------------
Petikan dari www.hypnosismelbourne.com.au:
Public speaking fear goes by many names, such as speech anxiety, stage fright, fear of speaking, speech phobia or performance anxiety. It is a social phobic disorder that is related to self-presentation in front of an audience. Public speaking fear varies from individual to person. Some might not experience the confidence in themselves whenever they are the heart of attention.

No comments:

Followers

LinkWithin

Related Posts with Thumbnails