Sunday, May 17, 2009

My Fav. Software & Application

Saja nak kongsi2 dengan korang pasal software n application  yang aku guna...


Microsoft Vista telah menjadi enjin utama untuk mengoperate laptop Toshiba aku ni... ramai orang complain yang Vista ni tak stabil n asyik hang jer... kalo ikut pengalaman aku selepas 7bulan guna Vista yang mmg pre-insalled dlm laptop ni, takde la teruk sgt... ada la skali 2 jer penah hang dlm 7 bulan ni... Masalah yang dihadapi oleh sesetengah pengguna Vista tu maybe pasal minimum requirement tak dipenuhi or just cukup2 jer... MS Vista ni mininum RAM 2GB... kalo bleh upgrade la lebih skit maybe 3GB keatas...

Software pertama yang aku akan install setiap kali beli or format laptop/PC.... iTune adalah salah satu software yang aku paling setia guna dari zaman aku study sampai la skrang ni untuk dengar lagu... Salah satu sebab aku suka iTune adalah user-friendly n senang nak organise lagu favourite aku...


Untuk tengok movie or video clip RealPlayer menjadi pilihan aku... lagipun dengan RealPlayer ni senang aku nak download clip/lagu dari YouTube..

Mozilla Firefox 3.0.10 - merupakan pilihan browser aku... sejak aku mula kerja kat Labuan dulu... sebab kenapa aku pilih Firefox adalah kurang risiko nak kena spyware berbanding Internet Exploder...oppss Explorer laa...

Untuk AntiVirus plak aku pilih AVG 8.5.325 (Free Version). Kalo korang buat perbandingan antara antivirus, AVG merupakan yang terbaik dalam kategori Free Version.. tapi kalo sesapa nak guna yang licence bleh la consider BitDefender coz skang ni diorg merupakan AntiVirus yang paling baik... Tapi kalo kat ofis aku guna Symantec AntiVirus pasal dari dulu mmg company dah guna Symantec.. tapi aku plan nak tukar pegi BitDefender bila dah expired nanti... ehhehehhe

Spybot Search & Destroy 1.6.0.30 plak aku guna untuk mengekang kemasukan spyware kedalam laptop aku... so far aku sgt berpuas hati dengan SSD ni.. lagi pun free la beb..hehehehe jangan lupa On Tea Timer feature untuk lebih berkesan...

Digsby menjadi pilihan aku untuk organise aku punya Email, IM & Social Network... so Digsby akan notify aku bila2 masa kalo ada org hantar Email baru, n aku gak dapat check sapa yang hantar n tajuk email... so kalo aku rasa penting baru aku buka email tu... sama gak dengan Social Network, Digsby akan notify kalo ada message dlm inbox Facebook or ada org nak invite or kalo org chat dari facebook dengan aku pun bleh terus dari Digsby tak payah susah2 nak buka Facebook... tu pasal la aku punya Facebook online jer manjang sebab aku guna Digsby... heheheh Sesapa yang ada AIM, MSN, Yahoo, ICQ, Google Talk, and Jabber pun bleh park suma kat dlm Digsby ni... so setiap kali online tak payah nak load semua tu... sebab dengan Digsby ni korang bleh online suma tu dengan satu password jer... senang yang amat... suma bleh chat dgn Digsby jer... tak perlu nak online setiap satu application tu.. amat memudahkan hidup aku dengan Digsby ni...

Untuk buat kerja plak aku guna Lotus Smart Suite... aku tak guna Microsoft Office... sebab kat office kitorng suma mmg guna Lotus... Words, Spreadsheet, n presentation suma aku guna Smart Suite... kalo compare dengan MS Office tu lebih kurang jer la kalo dah familiar...

Photo editing n graphic aku guna Adobe Photoshop SC3... ni pun antara software yang aku dah guna sejak dari zaman study... so oleh kerana aku dah familiar n cekap dgn software no jadi susah untuk aku tukar guna software lain, lagi pun bagi aku software ni mmg best giler n complete la untuk Photo n Graphic editing...

Kalo aku nak buat video editing plak, Pinacle 12 adalah yang terbaek untuk aku... tp video editing ni jarang aku buat... sebab aku lebih suka photo berbanding video...
Sesapa yang ada cadangan or nak introduce any software amat lah dialu-alukan....

9 comments:

Mocha Ghost said...

Winamp tetap dalam hati. senang nak search lagu n susun lalu yang nak diplay

Jeff Syiru said...

waaa dah lama tak dengar nama Winamp... wujud lagi ek... heheheheh mesti dah bnyk berubah...

Rossie said...

Digsby tu sama ke dengan Voxox?? macam best jer....

Jeff Syiru said...

Voxox mmg la best tapi still Beta version... kalo dah complete bleh la lawan digsby... sebab dia bleh buat call mcm skype gak... tp Voxox bnyk guna memory..

KhairulAqmal said...

saya pengguna vista. baruk meli laptop tok tek. p rasa rugi, alang2 sik nunggu windows seven. ciaa. hahahaha. aok, dah mok dekat sebulan pake tok, no prob vista. layan jak sa nya. haha.
saya juga pengguna photoshop.
;)

Anonymous said...

Hi Friend,! Congratulations for this nice looking blog. In this post everything about Web Development. I am also interested in latest news, Great idea you know about company background. Increasing your web traffic and page views Add, add your website in www.directory.itsolusenz.com/

william said...

Hi Friend,! Congratulations for this nice looking blog. In this post everything about Web Development. I am also interested in latest news, Great idea you know about company background. Increasing your web traffic and page views Add, add your website in www.directory.itsolusenz.com/

aziz said...

ku guna trillian..sama cam digsby juak..hehe..tp ku guna window 7 sekarang ni..lama dh guna window 7..best mcm2 jak..tp pernah la legging jap jak kalo full system operation la..tp 1:100 kemungkinan window 7 stuck haha..

Jeff Syiru said...

yeap trillian sbnrnya dah lama wujud, xsalah aku 1st time ku pakei ya tahun 2004 tapi x secanggih current version la tp still dpt centralize IM. Latest version blum aku try, kelak mun dah try aku review dlm tok gik...

Window7 aku dah try tp sekejap jak la... blum try secara serius coz malas maok beli pirate.. coz most of my software suma ada license so if maok pakai win7 kena tunggu beli license dulu la...

Followers

LinkWithin

Related Posts with Thumbnails