Thursday, June 25, 2009

Say hello to my little friend....


Sony Alpha a300 telah ku angkat semalam... akhirnya menjadi milik aku juga hehehhe... actually aku dah lama duk survey DSLR ni... mula2 aku tertarik dengan Canon 450D kepunyaan IronLady aka KakZue and slalu gak guna 450D dia hehehhe... kira dah familiar la skit...

Tp bila aku dah bkenalan dengan Alpha a350 dari website then aku terus cari detail pasal camera ni and bnyk buat comparison dengan model2 lain n brand lain... pencabar terdekat a350 adalah 450D... masing2 ada kelebihan dan kekurangn sendiri... kalo tengok comparison dlm website pun susah nak cakap mana lagi bagus sebab setengah reviewer suka A350 n stgh lagi 450D... kira tough fight la... Nikon mmg aku kureng minat skit la... tak tau nape...

Oleh kerana bnyk gak website besar yang buat review pasal 2 SLR ni pilih Alpha... so aku buat keputusan nak angkat Alpha as my new toy...

Bila tiba masa nak beli tghari kemarin, aku pegi la Sony Centre kat Imperial Mall and tanya pasal A350... "Sudah abis la bos" tu la jawapan yang aku dapat... kat situ just ada a300, a700 and a330(New Model).... agak frust la jugak aku dibuatnya.... tokey kasi tau aku beza A350 & A300 just Megapixel jer... 14 vs 10.... aku bgtau tokei nanti dtg lagi....

Bila balik jer opis terus plak aku surf n compare a300 vs a350.... rata2 cakap takde beza just pixel.... suma feature sama....saiz n design pun sama... blum gak aku puas hati... then tetiba aku teringat sorg kenalan ni yang mmg sgt arif pasal SLR Sony.. tak lain tak bukan.. Iris Studio punya taiko, Fakhrain... aku pm dia dlm facebook and mintak dia advice yang mana lagi bagus kalo nak beli... A350 or A300.... tu jer aku tanya.... skali tak sampai 5minit dia terus reply "a300 vs a350 ... 2 model ni bezanya megapixel jer... kalau aku, suggest a300 lah. 10mp tu lebih dari cukup for most application... a300 dengan a350 exactly the same, cuma 10mp vs 14mp"

Pastu aku tanya lagi patut tak kalo aku pilih brand lain mcm Canon or Nikon... so dia bgtau "aku kalo nak angkat model midrange keatas boleh la pilih Nikon D80/D90... tak pun Canon 30D/40D... tapi kalo model midrange kebawah Sony paling cun la antara 3 brand ni.... entry level Sony paling top kalo compare dgn yg lain... dari segi:-
- natural colour realistic
- built-in image stabilizer, kalau pakai lens 3rd party dapat stabilize sekali
- flash murah, dan semua body dapat wireless flash"

So bila dah dengar sendiri dari seorang taiko SLR, makin btambah konpiden n tanpa was2 aku pilih a300... malam tadi lepas maghrib jer terus ajak my Babe pg Imperial Mall n terus angkut A300...

Mcm biasa la aku kalo beli brg camni mesti tanya free gift punya.... so dia kasi aku 1 beg utk camera, 1 beg utk simpan tripod, 1 lens cleaner, 1 blower utk cuci habuk kat dlm body.... boleh la dari takde langsung kn... hehehhehe

A300 aku ni dtg dengan 2 lens... 18-70 & 55-200... pastu aku sebat CF card 8GB brand Kingston dengan LCD cover original Sony punya...

So skang ni aku masih lg belajar cara2 nak guna hahahahah nanti kalo aku dah betul2 paham dengan A300 ni bleh la aku tunjukkan hasil dlm blog ni k....

Pada sesapa yang dah terer dgn a300 ni bleh la ajar2 aku skit k...

3 comments:

BG said...

huhuhuh..ko dah beli so nak comment apa pun xda guna la kan..welcome bro..^_^

BG said...

huhuh lagu tu ka..

song by Lenka
title:trouble is a friends..

Mr Black gagak said...

huhuh lagu tu ka..

song by Lenka
title:trouble is a friends..

Followers

LinkWithin

Related Posts with Thumbnails