Thursday, January 15, 2009

Sejarah aku meng-blog!

Aku start guna blogspot ni masa tahun 2005 tapi masa tu aku guna bukan nak buat blog pun, just tempat aku publish resume aku supaya senang nak promotekan diri aku via online http://syiru.blogspot.com/... ada la jugak aku dapat email dari beberapa company yang mintak aku apply kerja tp aku tak hantar pun, jangan tanya aku nape..coz aku pun tak tau pasal apa aku tak apply.

Pastu plak aku aku buat satu lagi blog pasal hackers tapi sempat buat dalam 4 or 5 post jer then kena hack la pula.. tamat la riwayat kesan degil...

Blog ke-3 plak aku buat utk himpun lirik lagu yang aku suka, yang ni pun tak tahan lama maybe dalam 20 post kot then aku rasa cam hampeh and delete blog tu... memang stock utk buang masa jer.

Blog ke 4 aku plak pasal VPN (Virtual Private Network), ni gara2 minat yang berkobar dengan VPN sebab time tu company lama aku yang Boss German (Mr. Wolfgang Fritz Herbit Kluge) tu tengah buat projek VPN utk beberapa company lain. Tapi korang paham² jer la kalo dah blog yang tajuk dia specific ni mana bleh nak goreng sangat so aku stop jer lepas otak aku ni kering idea nak blog pasal VPN.

PAstu datang plak si John Chow, mamat ni profesional blogger & fulltime blogger and dia cari makan pun dengan buat blog, dia ni blog pasal macamana dia buat duit dengan blog, kalo nak tau banyak download la dia punya e-book kat blog dia tu. bila dah baca dia punya blog then aku pun cuba la dia punya skill yang dah aku blajar, so terbinalah blog aku http://onlinejob.motime.com , utk buat blog ni aku terpaksa bnyak baca dari website² & blog coz ada banyak cara and application yang nak kena tahu supaya dapat monetize kita punya blog. Blog ni boleh dikatakan setiap hari ada post baru and blog ni bertahan selama setahun jer sebab Admin motime.com tu contact aku, dia cakap aku takbleh monetize blog aku kalo guna diorg punya host... Hampehh btul.. dah blog aku tu pasal nak monetize blog mesti la aku pun buat jugak... so dia delete aku punya blog dengan suma artikel aku yang aku susah payah duk perah otak nak buat. Cilakenn punya admin dia ingat senang ke aku nak buat tu, kadang sampai pagi aku duk ngadap PC aku duk touch-up nak kasi cantekk.. Blog ni jugak antara blog aku yang berjaya sebab traffic or visitor aku lebih kurang 250-300visitor/day. waaa rasa nak nangis jer bila terkenangkn nasib blog aku tu... hmmmm say good nite jer la..

Masa aku tengah aktif buat blog for onlinejob.motime tu then timbul plak idea konon nye nak buat blog utk IT Department kat opis aku... http://itdcrew.blogspot.com lepas 19 post terus diam kelu tak terkata lagi dah... taktau la ada orang nak sambung tak coz blog ni ada 4 co-writer tp aku rasa diorang suma pun dah lupa dengan kewujudan blog ni... so jadi lah blog hidup segan mati tak mau/sik maok/toksey/nda mau.

Lepas Blog Motime aku dah kena shutdown, aku buat come back (hehehhe comeback gituu cam artis la pulok) dengan blog nitebloggie.blogspot.com dalam blog ni aku merapu jugak la coz skop dia lebih besar so aku campur la merapu dengan sikit2 continue yang pasal monetize blog, tp blog ni aku tak monetize pun sebab passion aku nak monetize dah ilang.. yang special blog ni sebab aku blogging time malam jer, suma post aku buat sebelum aku tdo, skang ni dah lama tak update tapi insya'allah akan d update lagi nanti kalo aku rasa ada benda aku nak blogkan.

Blog ke-8 aku plak baru jer buat last month or December last yearLast atas permintaan Arman aka LegaLego13 aka Team Manager untuk blog pasal team Futsal company aku skang ni. LegaLego nama yang tak asing lagi bagi peminat futsal kat Miri, Sarawak ni coz dah menang 5 kejohanan dalam tahun 2008, so wujud la pulak http://lega-lego.blogspot.com/. Actually blog ni kawan aku aka Mahathir aka Legalego10 yang registerkan dan domain name pun dia yang pilih la, tp design aku yang pilih pakai template Arsenal then aku replace logo Arsenal and redesign banner, bahan² kebanyakan dari Arman. Blog ni akan di update from time to time la, setiap kali ada tournament kitorang akan update dalam blog ni.

Last but not least BlogLEpak muncul untuk jadi tempat aku nak hilangkan boring dan merapu ikut suka hati... blog ni tema nye lepak so korang tau jer la kalo dah orang lepak dia punya topic very wide la... suma masuk la tak kira politik, ngumpat, gosip, menggatal, tak puas hati ke suma main sumbat jer.. bila nak buat banner for this blog aku jumpa plak photo sorang Pakcik Apek duk lepak bawah pokok sorang² duk layan blues... woowww cantekkk laaa terus aku edit jadikn banner... harap pakcik tak mintak royalty noo coz blog ni pun tak mendatangkan hasil gak...

So aku tak kesah lah kalo korang nak cakap aku ni tak tetap pendirian ke hape ke pasal slalu tukar2 blog.... janji aku enjoy blogging. hahahaha

3 comments:

Jeff Syiru said...
This comment has been removed by the author.
n u r f a i z a said...

u taknak ke bg i jadi co writer? bleh gak merapu bersama2

n u r f a i z a said...

u taknak ke bg i jadi co writer? bleh gak merapu bersama2

Followers

LinkWithin

Related Posts with Thumbnails