Thursday, April 8, 2010

Kenapa Laptop Slow?

Click image to enlarge

Skang ni laptop aku ada problemo skit, kadang2 slow yang amat maybe sebab dah kena rogol oleh virus2 durjana... nasib data2 & photo2 suma aku dah transfer masuk dlm external HD... kalau ada masa nanti baru aku nak re-format balik laptop ni, bior dia laju seperti dahulu kala... yang hairannya memory usage stakat 47% - 50+% jer, means aku ada more than 1Gb yg available tp CPU usage slalu full-blast 100% for both core... kalau la boleh upgrade jadi Quad-core kan ke best... oh tidakkk... dari aku mengupgrade laptop ni, bagus aku beli lens baru or tambah accessory camera... hahhaha

Kalau korang tengok printscreen Resource Overview system laptop aku ni, korang bleh nampak CPU usage tu full-blast 100% over utilizes... antara punca yg aku bleh detect adalah  browser Chrome yang running more than 11 file... maybe ini adalah kerja dari virus yang suka mengduplicate running application untuk melemahkan system. Walaupun dah berkali2 aku scan Norton Internet Security aku, pastu scan plak dgn Spybot Destroyer utk buang spyware, tambah plak dengan Malwarebytes' AntiMalware dan di pertahankan pula dengan SpywareBlaster, tapi tetap jugak problem tak solve cuma better skit jer dari 1st kena aritu...

Ramai yang tanya aku kenapa aku taruk begitu nyk system protection? tak clash ke? So jawapan nya adalah kerana untuk memantapkan system pertahanan yang rapuh kalau guna antivirus sahaja... Combination 4 ni di syorkan oleh rakan2 forum dlm tech-forums.net.... mmg takde conflict utk ke empat2 application ni run serentak... tapi kalau korang salah match mcm Antivirus tu mmg slalu kena application conflict, sbg contoh antivirus AVG di combine dgn Avast or Norton.... so kepada sesapa yg nak maximize kan protection tu dgn combination beberapa software perlulah membuat analisis skit...

Sebaik2nya.. sebelum kena attack la... kalau dah kene attack baru nak protect tu susah la skit, mcm aku ni.... ahhahaha dah kena baru la tergeheh-geheh nak install suma hamjadah tu.... nyesal kemudian tak berguna dik oi...
Reblog this post [with Zemanta]

No comments:

Followers

LinkWithin

Related Posts with Thumbnails